19. januar 2007

Av min hals :-(

Jeg er syg. Og jeg hader det. Har siden i mandags haft herreondt i halsen, og senere er det blevet spædet op med en voldsom snotnæse. Og nej, min næse har ikke slået nogen ;-)

Det er altid lidt af et dilemma, når jeg bliver syg. I denne omgang var jeg på arbejde i mandags, hvor jeg hostede en smule - men kunne godt mærke, at den var gal... Det blev kun værre i løbet af aftenen, og helt slemt i løbet af natten. Tirsdag morgen besluttede jeg mig for, at jeg ville have det overstået hurtigst muligt: altså ikke noget med at forsøge at tage på arbejde. I stedet pendlede jeg mellem elkedlen (kamilletéen) og sengen, i håbet om at jeg kunne ride stormen af, inden den for alvor var begyndt.
Mand, hvor fik jeg bare en laaang (og snottet) næse!!! Det blev bare værre og værre i løbet af tirsdag, og onsdag morgen begyndte snotnæsen guhjælpemig også.

Dilemmaet opstår, når jeg pludselig tænker at jeg da måske godt kunne arbejde en lille smule, selvom næse og hals ikke lige er i topform. Normalt ville jeg også have arbejdet mest muligt hjemmefra i en situation som denne - MEN eftersom jeg har haft en lille smule ondt i halsen eller en lille smule snotnæse, sådan nærmest på skift, i over en måned nu, ville jeg bare have det overstået. At tage ind på arbejde er blevet et endnu større no-no end tidligere, nu da jeg "sidder på kontor" med omkring 40 andre. Og hvis jeg alligevel sad og arbejdede herhjemme, ville det sikkert bare trække pinen i langdrag.

Måske er jeg også bare lidt forvænt - jeg plejer at sige, at jeg aldrig er syg, men det er efterhånden en "gammel sandhed". Jeg kan huske i handelsskolen, hvor jeg havde et par timers fravær og fik en fraværsprocent på 0,8 - og var bitter over det... Efter jeg flyttede hjemmefra har jeg dog haft nogle ordentlige ture, så jeg ER syg en gang i mellem, og det ER seriøst når jeg bliver syg. Men det er bare så ØV, er det. Hader at være syg, især når det "bare" er forkølelse - får lynhurtigt dårlig samvittighed over ikke at kunne komme på arbejde. Tror de mon, at jeg pjækker, eller synes de mon at jeg er liige lovlig længe væk?

"Arh, jeg kan da også bare lige tjekke mails ofte, så går jeg da ikke glip af det hele". Smart, ikke? Nej, det er ej. Jeg tror helt seriøst ikke det hjælper at arbejde, når man er syg - uanset hvor dårlig samvittighed man har. Ikke fordi jeg ikke har tjekket mails et par gange dagligt i denne omgang - men jeg har vist i det mindste kun svaret på et par stykker :-/

Som jeg sidder og skriver dette, er min krøllede hjerne måske kommet lidt nærmere en løsning på den dårlige samvittighed. Og det er IT-samfundets skyld, er det. Jeg har meldt mig syg via emails - og det er en dårlig idé, tror jeg. Hvis nu jeg havde ringet, ville jeg i hvert fald i denne omgang have kunnet "dokumentere", at jeg virkelig VAR syg - min stemme har stort set ikke været til stede siden mandag aften, og bare et kvarters telefonsamtale hér og dér har totalt smadret den smule stemme, jeg har haft. Så det vil jeg prøve at huske til næste gang - ring, ikke skriv...

Nå, men det er da altid noget at jeg ikke mærker de store tegn på, at jeg bliver rask i weekenden. Så slipper jeg da for at have dårlig samvittighed over dét!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar