3. september 2007

Har jeg nogensinde nævnt... (blog selv, del I)

... hvordan man selv kan komme i gang med at blogge? Det tror jeg faktisk ikke, jeg har - så det vil jeg gøre nu :-)

Allerførst skal man finde et sted, hvor man vil oprette sin blog. Der er MASSER af gratis steder at nævne - selv bruger jeg (naturligvis, man er vel nørd) en af de allertidligste såkaldte blog-platforme, der hedder blogger.com. Det er faktisk meget fornuftigt - men der er så mange blogs på netop denne platform, at man ikke "automatisk" bliver lagt mærke til. Så hvis man gerne vil have feedback på sine indlæg, er eksempelvis urbanblog.dk et suuupergodt sted - der er sådan en hyggelig stemning derinde, i modsætning til f.eks. blog.tv2.dk, hvor der er ret så mange knap så seriøse "deltagere". Og urbanblog.dk er naturligvis også udelukkende dansk, og man kan nogenlunde nemt være anonym, hvis man vil dét.

Inde på urbanblog.dk klikker man på "Få din egen URBANblog"-knappen i øverste venstre hjørne - og så følger man sjovt nok bare instruktionerne. Hvis man vil være HELT anonym, kan man evt. oprette en særskilt (og anonym, naturligvis) email-adresse inde på gmail.google.com eller mail.live.com (som hed HoTMaiL i gamle dage), som man så kan bruge under oprettelsen. For inde på urbanblog.dk kan dem, hvis blogindlæg man kommenterer på, se ens mail-adresse.

Men ellers er du faktisk ret så hurtigt igang - og så er det jo bare om at skrive!!! Der findes et fancy lille "værktøj", som gør at man ikke behøver at logge ind på bloggen og skynde sig at skrive sit indlæg inden browseren (Internet-programmet, mor ;-) "glemmer hvem du er". For det gør den (altså browseren), typisk efter en halv time, og så kan du ikke få lov at gemme. Programmet hedder Windows Live Writer.
Dette lille program er en slags blog-smart, nedkogt version af Word, som man installerer og opsætter til at "koble på" ens blog. Så kan man skrive, gemme kladder osv., sætte kategorier på ens indlæg og se "previews" i ro og mag, og klikke "publish" når alt er klart. Jeg bruger det selv, og det er nu altså meget lækkert. Det findes desværre ikke på dansk endnu, men man overlever det.

I mit næste indlæg (jeg LOVER, at det bliver inden alt for længe) giver jeg nogle tips til, hvordan man bedst skriver (læs: formulerer sig ;-) på nettet. Det er en disciplin, jeg kender en del til, og prædiker til masser af webredaktører i forbindelse med arbejdet. Men jeg er ikke så god til selv at følge "reglerne".

Mere om det ganske snart! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar